Pagina's

zondag 3 juli 2011

Retro en een beetje zot

Waarschijnlijk hebt u het al gemerkt, maar ik ben nogal zot van retro. En dus ook hiervan.

Laatst vond ik in de bib een oudere Burda (4/2009) waarin een vrij 60-ies-achtig rokje stond.


Ik zag daar onmiddellijk een model in voor mijn retro-blauwe stof die ik meebracht van Ikea en 2 mooi rode knopen die hier al een tijdje in de schatkist lagen te wachten op het geschikte kledingstuk.

Vol goede moed begon ik eraan, maar halverwege sloeg de twijfel toe: die doorgestikte naden, het model, de stof, ... ik zag het precies niet goed komen. Bijna smeet ik het halfafgewerkte rokje aan de kant, maar een paar dagen erna deed ik toch terug verder. In plaats van 4 knopen, zoals de Burda voorschrijft, gebruikte ik er maar 2 en werkte ik de bovenrand van de zakjes af met biais. Nog steeds in de twijfel-mood kon ik ook niet kiezen tussen rode of witte knopen en biais.

Maar toen ik het rokje na het omzomen aantrok, maakte mijn hart een sprongetje. En mijn hart niet alleen ...


Het model viel na het omzomen opeens wel goed mee en 2 in de solden gekochte topjes bleken er ook nog eens de 'perfect match' mee te zijn! Gek toch hoe een stuk waarover je twijfelt tijdens het maken het favoriete stuk van de kleerkast wordt. Hier volgen alleszins nog versies van!




21 opmerkingen:

  1. Wat een super modelletje! En die twee rode knopen maken het echt helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die is GEWELDIG!!!!!
    Heel goede tip, merci!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WAUWH! Heel knap rokje en het zit perfect!
    Heel mooi afgewerkt met die rode accenten!
    Ik kijk al uit naar je volgende creatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waw! Zo mooi, echt! Die twijfel was duidelijk nergens voor nodig.
    En modelletje om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai, heel schoon geworden! 't Zit u fantastisch

    BeantwoordenVerwijderen
  6. niet twijfelen aan t modelleke of aan de stof! t is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw! Superschoontje! Mag ik eens vragen; sluit dat dan met die twee knopen? Of zijn die ter versiering en zit er nog ergens een ritsje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Mlle Assorti: bedankt :-) De knopen zijn ter versiering; het rokje sluit met een blinde rits in de zijnaad. In de werkbeschrijving maakten ze knoopsgaten vooraan, maar ik naaide de knopen er zelfs gewoon op omdat die rits dus voldoende is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super knap rokske!!! heeeeeeeeeeeeeelemaal mijn ding!!! & ooooooooooooooh mijn mond viel open bij uwe link naar "who's that girl", da bestaat dus echt??? super ideekes om een rok te maken, als ge patroontjes weet voor die kleedjes moogt ge t me altijd laten weten: mimisprutsedingetjes.blogspot.com, dikke mercie voor den tip ;) groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, het mooiste rokje dat ik ooit heb gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n mooie rok! Die gaat op mee naar de patroontekenles!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Awel, dit is echt erg mooi! Ik kocht een look alike rokske van Who's that girl' en betaalde er jandorie 75 euro voor!!! (ik was er zo zot van dat ik voor 't eerst zoveel uitgaf voor een rok :-s)
    en gij kunt dat gewoon zelf maken! Jaloers ben ik (op de rok en op het talent en op het vinden van de stof!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel leuk rokje zeg !!! Mag ik vragen of dit een hardere katoen is? want die valt zo stevig precies... weer een inspiratie bron erbij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk gewone katoen, maar van het iets stijvere soort. Het kwam van Ikea in Frankrijk (hier hadden ze die niet). Ik zou voor dit rokje inderdaad iets steviger stof kiezen.

      Verwijderen
  14. heb ook al een tijdje het stofje met de bolletjes liggen, wachtend op een ideaal patroontje!! :)
    in ieder geval geslaagd!!
    wat zou het toch fantastisch zijn mochten de patroontjes van who's that girl beschikbaar zijn he?! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooie rokje en leuke tip, ik ben het nu ook aan het maken en is bijna af, gaat ook één van mijn lievelingsrokjes worden, voel het nu al ;-)
    groeten van katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zotjes! Echt leuk rokje, ik neem het op bij mijn favoriete rokjes op mijn volgende blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is echt een patroontje waar ik naar op zoek ben! Is het nog ergens te krijgen? In de Bib's in Antwerpen precies niet...
    Bedankt, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen