Pagina's

dinsdag 7 januari 2014

Hoe teken je een patroon 1 à 2 maten groter (of kleiner)?

Sinds de lancering van Jackie krijg ik af en toe de vraag of het patroon echt niet groter gaat dan maat 140. Nee, want grotere maten vragen een iets andere aanpak in tekenen omdat het meisjesfiguur vanaf die maat vaak verandert en wat meer 'fit-to-body' van het patroon nodig is.

Maar blijkbaar zijn er veel 9-jarigen die niet meer in een 140 passen maar eerder een 146/152 nodig hebben. Zo ook mijn nichtje, voor wiens verjaardag ik onlangs een Jackie maakte. Ze werd net 9 maar is groot voor haar leeftijd en draagt kledingmaat 152/156. Ik leerde een tijd terug van de naaijuf hoe je een meermatenpatroon 1 à 2 maten kan vergroten (of verkleinen) op een vrij eenvoudige manier. Ik gebruikte die techniek om vanuit het bestaande Jackie patroon een maat 152 te tekenen, bij wijze van test, in plaats van het patroon vanaf nul opnieuw te tekenen. De jas zat als gegoten, dus deel ik graag hoe je het Jackie patroon zelf kan vergroten.

Opgelet: deze techniek is enkel geschikt om een patroon max. 2 maten te vergroten (of verkleinen). Je kan er dus bijvoorbeeld niet van een patroon dat tot maat 116 gaat een 152 uit tekenen. Ook kan je dit enkel doen wanneer je een patroon hebt met meer dan 1 maat (bijv. maten 92 tem 140 zoals Jackie). Dit gezegd zijnde, over tot 'de les' ;-)

Het basisprincipe is dat je op verschillende punten van het patroon (schouderpunten, oksel, zoom, zijnaad, ...) een lijn trekt door de 2 grootste maten waarin het patroon bestaat. Je meet dan de afstand tussen beide maten en zet diezelfde afstand uit op de getekende lijn. Dat levert je het patroonpunt voor de grotere maat op. Het werkt ook in de andere richting: een lijn trekken door de 2 kleinste maten, de afstand ertussen meten en afzetten om een kleinere maat te bekomen.

Om dit alles wat verteerbaarder te maken, toon ik in de foto's hieronder als voorbeeld hoe je het voorpand van Jackie moet vergroten. Je past dezelfde werkwijze toe voor de andere patroondelen van Jackie (en andere patronen). Ik plakte de verschillende pagina's waaruit het voorpand bestaat nog niet aan elkaar zodat ik alles zo overzichtelijk mogelijk kan tonen.

Ik hoop dat dit het proces wat duidelijk maakt en dat een aantal onder jullie hiermee verder geholpen zijn!

stap 1

stap 2

stap 3

stap 4

stap 5

stap 6

stap 7

stap 8

stap 9

stap 10

stap 11

stap 12

stap 13

stap 14

stap 15

stap 16

stap 17

stap 18

stap 19

stap 20

stap 21

stap 22







25 opmerkingen:

  1. Deze uitleg had ik nou precies nodig voor een jurkje wat ik wil gaan maken, maar in een mater groter wil hebben, super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje, dit kan nog goed van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo paste ik ook al de Durf-het-zelver-trui aan. Helaas werkt dit trucje niet voor een volwassen Jackie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha! Net op tijd, want dit weekend begin ik er aan. Hartelijk dank, An!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh super! Ik heb dat nu nog niet direct vandoen, maar toch tof om te weten! Misschien kan ik het verkleinen eens proberen voor Nena :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de uitleg, die gaat ongetwijfeld nog van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah ja, dat trucje had ik al eens gehoord van iemand op de naaiclub! Wel gewoon de tip: spiegel de op één na grootste maat t.o.v. de grootste maat. Maar jouw manier met het trekken van lijntjes is wel makkelijker en preciezer denk ik! Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zie dat mijn zus nog niet gepasseerd is dit moet ik haar laten weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey , dat trucje gebruik ik ook ! Vraag me alleen toch wel af waarom je er maximaal 2 maten mee kan vergroten/verkleinen ... ?
    Bij het vergroten snap ik nog dat je dan bij de tienerlijfjes terecht komt en er wat nepen hier en daar zullen moeten komen .
    Maar voor het verkleinen ?
    Misschien moet ik het toch gewoon eens wagen ;-)
    Trouwens : goed bezig met je patroontjes !
    ´t Is dat ik er net uren tijd heb ik gestoken zelf een jasje te tekenen , ik vloekte wel eventjes toen ik wat later je patroontje zag ;-)
    Hhhmm , misschien op het volgende stoffenspektakel tricotje scoren om eens een volwassenen patroontje van je te proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo! Het is zo dat de verhoudingen waarmee je vergroot/verkleint verspringen per x aantal maten. Zo is de verhouding tussen maat 92 en 98 anders dan die tussen 128 en 134. Als je teveel gaat verkleinen kom je bovendien ook uit bij babymaten en die zijn ook helemaal anders, aangezien peutertjes en baby's vaak een uitgesproken buikje en romp hebben en het patroon daarin moet voorzien worden. Als je proportioneel gaat versmallen, zal het kindje te weinig bewegingsruimte hebben aan de romp aangezien die ook vaak nog niet stappen en dus extra ruimte moeten hebben als ze neerzitten. Verkleinen tot een maatje 80 zou je nog kunnen doen, maar veel kleiner zou ik niet echt gaan vanuit dit patroon.

      Groetjes
      An

      Verwijderen
    2. Hey An !

      Ik heb dit weekend eens getest met een bovenstukje van een jurkje uit Ottobre .
      Verkleinen van maat 98 naar 80 is gelukt ! Het paste ons meid goed , alleen de halsuitsnijding was ietsje te laag naar mijn zin .
      Haar tweelingzus is een stuk kleiner en tengerder , dus die zwemt nog in 80 .
      Ben nu toch curieus genoeg om dat nog eens te verkleinen en te kijken waar ik uitkom ;-)
      Heb het wel in baalkatoen uitgeprobeerd , hihi .
      Ik moet daar wel 1 grote maar aan toevoegen :
      Ons twee dames waren prematuurtjes en zijn altijd heel fijn geweest .
      De klassieke babypatronen ( zeker Burda etc. ) zijn vaak véél te wijd .
      Ottobre lukt redelijk als ik wat foefel met naadwaarden ;-)
      Dus zoals je schreef , ik vermoed dat een ´doorsnee babylichaampje´ wat strak in het verkleinde bovenstukje zou passen .
      Zou dat eens moeten testen .
      Heb nog een mooi patroon maat 134 liggen , ik ga mijn baalkatoen denk ik wel nog eens gebruiken om dat te proberen vergroten naar een 152 voor dochterlief ( 12 , maar nog geen rondingen te bespeuren , dus wel haalbare kaart denk ik ;-) ) .
      En ondertussen tel ik af naar het stoffenspektakel .
      Ik wil eindelijk eens iets voor mezelf maken ... en hou je patroontjes in het achterhoofd :-)

      Verwijderen
  10. wauw deze ga ik moeten onthouden hoor.Want mijn dochter valt net tussen de kindermaten en de damesmaten. Soms ziet ze een mooi kleedje en dit gaat dan maar tot 164 terwijl een 176 soms nog past. Bedankt voor de uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nog niet direct nodig maar zal zeker van pas komen!! Leve de "pin it".

    BeantwoordenVerwijderen
  12. super bedankt voor de tip. Mijn dochter van 9 kan inderdaad niet altijd meer in een 140.

    Ik ga hier dadelijk mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan je dit ook toepassen op volwassenen patronen, als je alles mee vergroot? Is dit dan ook beperkt tot 2 maten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je kan dezelfde manier toepassen om een patroon een maatje kleiner of groter te maken. Ik zou niet veel verder vergroten/verkleinen

      Verwijderen
  14. Ok dit lijkt wel handiger dan wat ik van mijn juf geleerd had. Ik ging gewoon langs alle lijntjes met mijn zoommaatje om overal dezelfde tussenafstand aan te houden als naar de vorige maat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een kostuum op maat is zoveel meer dan het pak alleen. Het is een onweerstaanbare beleving. Van chic of klassiek tot extravagant: een maatkostuum van Carbonella Suits geeft je klasse en présence op elk feestje of evenement. Ook voor een trouwkostuum ben je bij ons helemaal aan het juiste adres. Mannen in maatpak hebben altijd een streepje voor, niet alleen bij vrouwen. Elke man zou er dus eentje in zijn kleerkast moeten hebben. De klasse van een maatkostuum? Die zit ‘m vooral in de finesses. Carbonella Suits bezorgt je een kwalitatief en handgemaakt kostuum dat jouw stijl en persoonlijkheid uitstraalt. Wij geven je ook enkele handige stijltips mee, Trouwkostuum, Maatkostuum, Kostuum op maat, Maatpak, Kostuum op maat gemaakt, maatkledij, kostuum, zodat je het draagt als een echte gentleman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super! Bedankt! Heb nog 1 vraagje: als je een patroon hebt dat maar tot 4-5 jaar gaat, kan je dat dan blijven vergroten tot 146 op deze manier? Ik ga er ook vanuit dat je dit met alk patroon kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik heb een patroon van enkel 1 maat dus kan niks afmeten, hoe moet het dan of kan het dan niet ?
    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je voor deze post! Ik heb het nog wat extremer, een 6 jarige die erg groot is voor haar leeftijd....maat 146 en up....als ik ga kopen, zit ik op de tienerafdeling....Nederland groeit niet echt mee....maar dat wisten we al. Ik ga eens lekker creabea-en!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Iemand een idee hoe je een zelfgemaakt patroon verkleind aub? Deze tip werkt enkel met meer maten patronen..Ik zoek een manier om een zelfgemaakt (en dus 1 maat) patroon te verkleinen. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo, dank je voor de aanwijzingen, maar jammer genoeg zijn de foto's niet meer zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey, ik kwam op deze tip terecht wat mij momenteel super zou helpen. Jammer genoeg kan ik de foto’s niet zien 😓

    BeantwoordenVerwijderen