Pagina's

maandag 5 januari 2015

Anna & Elsa

DSC_0357

Moeders met dochters ergens tussen de 2 en 12 jaar weten met deze titel ongetwijfeld al wat ik tijdens de eerste dagen van mijn kerstverlof naaide ;-) Jaja, ook hier sloeg de Frozen-gekte hard toe bij de meisjes. Het verhaal, de liedjes en niet in het minst de kostuums spreken hier gigantisch tot de verbeelding. Ja, zo'n mooi kleed als Elsa, dat zag Mona hier wel zitten. Meer nog, ik kon niet anders dan haar beloven dat ik er tijdens mijn kerstverlof werk van zou maken.

Voor wie ook niet aan de lokroep van haar dochters, nichtjes, buurmeisjes, ... kan weerstaan: hieronder vat ik beknopt even samen hoe ik dit aanpakte. Wie niet van plan is dit te doen, scroll gerust verder naar de foto's :-)

Mijn kleine prinses had 2 eisen waaraan het kleed moest voldoen: glitters en een laaaaaaaange sleep. Na wat opzoekwerk schetste ik hoe het kleed er moest uitzien. Door de sleep achteraan (die ik eerst afneembaar dacht te maken, maar uiteindelijk toch vast naaide omdat ik vreesde dat die gemakkelijk los zou komen tijdens het uitbundige laat-het-los-imitatie-dansen) kon ik niet met een ritssluiting achteraan de jurk werken, zoals ik gewoonlijk doe. Dus voorzag ik de rits in de zijnaad - iets wat ik tot nu toe nog niet gedaan had bij een jurk met mouwen. Voorwaarde was dan wel dat de stof van het bovenstukje rekbaar was, zodat Mona er met haar hoofd door kan.

Na het tekenen van  het prototype volgde een bezoekje aan Den Beer - een licht doorzichtig tricootje met kleine witte stipjes ("sneeuwvlokjes kindje") voor de bovenkant van het bovenstukje en de mouwen, een tule-achtige stof met blinkertjes voor de onderkant van het lijfje, ijsblauwe gladde voeringstof om de onderkant van het lijfje te dubbelen en een glad satijnachtig donkerder ijsblauw voor de rok. Ook kocht ik eenzelfde tule-achtige stof in het donkerblauw met glitters voor de sleep.

DSC_0307

DSC_0306

Ik vertrok van het bovenlijfje met lange mouwen uit SVDHZ2 (voor Mona maat 110 - nog wel iets te groot, maar dan heeft ze er langer deugd van). De mouwen versmalde ik geleidelijk vanaf de oksel tot onderaan - daar ging aan weerszijden 2 cm af. Het bovenstukje werd ietsje verlengd en in een punt geknipt onderaan. Vervolgens sneed ik zowel voor- als rugpand door ergens halverwege het armsgat. Vooraan deed ik dat met 2 'boogjes', achteraan gewoon recht. Het hartvormige gedeelte van het bovenlijfje dubbelde ik met ijsblauwe voeringstof voor de kleur en wegens anders te doorzichtig en te prikkerig. Beide doorgeknipte delen van het lijfje werden vervolgens terug aan elkaar genaaid - achteraan kwam de sleep tussen beide delen te zitten. De sleep zelf is een trapezium (bovenaan ietsje breder dan de breedte van het bovenstukje, onderaan volledige stofbreedte (1m40) met afgeronde hoeken onderaan. De rok werd gerimpeld en aan het bovenlijfje gezet. Tenslotte zette ik ook de rits in de zijnaad in, een eitje aan de hand van deze handleiding.

DSC_0308

's Morgens pastte prinses Elsa haar jurk en yes, een schot in de roos :-)

DSC_0296

DSC_0291

Grote zus, die tot dan toe nog niet echt om een kleedje gevraagd had, wilde plots ook wel zo'n prinsessenjurk, maar dan liefst van Anna. Tja, wat moet je dan als mama zeggen ;-) Opnieuw begon ik met wat opzoekwerk en al gauw bleek dat de jurk van Anna toch wel wat meer werk zou zijn wegens meer details aan het kleed en bovendien ook de onmisbare cape. Het tekenwerk op het voorpand en de rok schrokken me het meest af. Maar dat was buiten mijn man gerekend: hij zou het teken- en uitsnijwerk wel op zich nemen. Daar zei ik geen neen tegen natuurlijk :-) Wel besloten we om enkel voor de tekening op het bovenlijfje te gaan - de ganse rok met bloemen flocken ging ons toch wat te ver ;-)

Opnieuw volgde een bezoekje aan Den Beer. Dit keer kocht ik stevige zwarte stof voor het lijfje,  satijnachtige hoogblauwe stof voor de rok en een doorzichtig hoogblauw blinkend stofje voor de bovenrok (die er bij de originele Anna jurk niet is, maar Imaani wilde die graag, dus permiteerden we ons wat dichterlijke vrijheid). Ik had ook nog wat restjes lichtblauwe stof van de Elsa jurk die ik gebruikte voor de mouwen en het bloesje van Anna. Voor de cape kocht ik een paarsroze fleece.

Voor de jurk vertrok ik van het bovenlijfje van SVDHZ1, maat 122/128 die Imaani momenteel als gegoten zit. Ik knipte bovenaan een stukje weg voor de halsuitsnijding van de jurk. Dat deeltje knipte ik vervolgens uit de lichtblauwe gladde stof voor het bloesje. Ook tekende ik een mandarijns kraagje om aan het bloesje te zetten. Onderaan verlengde ik opnieuw het bovenlijfje en knipte het in een punt.

Mijn man tekende en knipte alle deeltjes van de bloem op flockfolie, die vervolgens op het lijfje gestreken werden. Aan de halsuitsnijding en op de taillelijn stikte ik gouden gevlochten band.

DSC_0326

De mouwen zoomde ik eerst om en ik stikte er vervolgens een uitgerokken elastiekje in, alvorens de mouwen te sluiten. Tenslotte speldde ik de stof voor de boven- en onderrok aan elkaar en rimpelde die vervolgens aan het bovenlijfje. Deze keer kon ik de rits wel achteraan instikken.

DSC_0322

DSC_0362

Voor de cape knipte ik gewoon een cirkelrok, knipte die door, stikte een knoopsgat en zette een knoop aan. Aangezien de cape in fleece gemaakt is, hoefde ik geen randen af te werken en behalve voor het knoopsgat komt er dus geen naaimachine aan te pas. Op 5 min gemaakt dus :-)

DSC_0002

Ook Imaani was dolgelukkig met haar outfit en de zusjes spelen en zingen tot in de late uurtjes :-)

DSC_0367

DSC_0406







31 opmerkingen:

  1. Zalig! Heel mooi! Mijn dochter bestelde er ook eentje, maar ik gaf de tip snel door aan haar meter die er vervolgens eentje kant- en klaar kocht. Ok, lang niet zo mooi als de jouwe. Maar wel tijd om de film een tiental keer mee te kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig! Ik hou Lilith maar best ver weg van dit bericht, peis ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Two very lucky ladies, dat zie je zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Man man man… Zie die gezichtjes! Zalig mooi, echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow! Wat een werk moet dat geweest zijn!
    Jij hebt er twee heel blij gemaakt. Dat staat vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermooi !!! Ik begin er deze week aan ... één detail wil mijn dochter er echter zeker en vast in: de rok moet recht zijn (geen zwierrok, he, mama) en er moet een split in ('want Elza haar been doet zo', waarna ze als een volleerd model haar ene been vooruitsteekt :-) ) !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. kinderen hebben toch een streepjes voor als hun moeder naait ;-)

      Verwijderen
  8. mooi prachtig beeldig .... ze stralen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig !!!
    Ik heb hier ook 2 dochters die volledig in de ban zijn van Frozen. Amai, moesten ze die fotookes zien,...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo leuk... bedankt voor de uitleg.
    Ga ik zeker ook proberen. Ik had ze al via IG aan mijn dochter getoond en ze was er wild van.
    Echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooo wat knap! En zo tof die tekening uit flockfolie. Mijn dochters zouden jaloers zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn dochters zouden dat ook wel willen! Heel mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastisch! Ik denk dat er veel kindjes jaloers zullen zijn :) Tof dat je man mee hielp!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw! Niet laten zien hier thuis ;-) knap gedaan. en de laatste foto is ook heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super! Hier ook een complete Frozen gekte, maar ze vroeg nog niet om een jurk :D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk! Sjiek gedaan. Thor is ook zot van Frozen, maar zo'n kleed is er voor hem misschien wat over. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauw, wat knap gemaakt. ik heb de gekochte Elsa jurk al 3 keer moeten herstellen :(. Deze ziet er veel mooier en ook duurzamer uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, wat mooi, en de 2 prinsessen zien er overduidelijk heel gelukkig uit. Zal dit maar niet tonen aan mijn dochtertje. De cape vind ik een goed idee. Deze zal ik deze ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Moh seg, zo schoon gemaakt! Enne...die dichterlijke vrijheid: helemaal geslaagd, hoor! Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mega mooi!! Prachtig gedaan zeg! (jaloers :))

    BeantwoordenVerwijderen