Pagina's

dinsdag 19 juli 2011

Een kleed met hindernissen

Deze namiddag werkte ik eindelijk een kleedje af dat al heel lang op het to-do-lijstje stond. Het patroon is Burda 7696, maar het moet gezegd, ik heb er wel wat aanpassingswerk aan gehad.




Zo bleek de riem a) heel breed b) gepositionioneerd ergens onbestemd tussen mijn taille en heupen (niet bepaald een zone waar je de aandacht op wil vestigen) c) gesitueerd boven een soort van rimpel-neep-constructie waarvan ik nu nog het nut niet inzie en die onnodige 'bulk' boven de buik creëert.

Na het eerste in-elkaar-steek-werk was enige ontgoocheling dan ook niet ver te zoeken. Een paar diepe zuchten later besloot ik dan toch maar om het te proberen aanpassen, want het stofje vond ik wel nog steeds mooi en mits wat geschuif en gespeld begon het toch te lijken op wat ik in gedachten had.


Probleem 'a' loste ik op door de riem te rimpelen aan de zijkanten.

Probleem 'b' was iets minder simpel want daarvoor moest ik het ganse bovenlijf zo'n 5 cm hoger zien te krijgen om de riem min of meer in mijn taille te krijgen. Gezien het voorpand in 1 stuk geknipt is en er een ingewikkelde 'rimpel-en-stik-dan-twee-nepen' methode aan te pas kwam, kon ik dus niet zomaar het bovenvoorpand innemen.

Ik nam de schoudernaden dus enkele centimeters verder in, paste de armsgaten en halsranden aan en trok naar de spiegel voor een tweede ronde. Hmm... al iets beter, maar probleem 'c' bleef bestaande. Ik nam het kleedje dus serieus wat centimeters in aan de zijnaad, zodat alles zo strak mogelijk kwam te zitten.

Uiteindelijk ben ik er nog vrij tevreden over denk ik. Het kleedje zit goed, het stofje vind ik mooi en de afwerking met de overlock maakt dat de binnenkant van deze keer ook gezien mag worden.


Enkel die riem zou ik de volgende keer nog hoger plaatsen en gewoon rechthoekig en smal knippen; dat gerimpel is toch niet helemaal mijn ding. En die volgens mij zinloze rimpel/neep techniek onder de riem zou ik zeker ook weglaten.

Waarom je dit kleedje eventueel toch nog zou maken: mooie halslijn, proper afgewerkt met een belegske, tof detail dat er een middenvoor- en middenachternaad gestikt wordt en het riempje is ook leuk (in een smallere versie). En met de bovenstaande tips kan ik u misschien een paar uur denk- en aanpaswerk besparen ... en menige lelijke woorden ;-) Een gewaarschuwd vrouw is er twee waard...

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het prachtig en het is echt niet aan het kleedje te zien dat het wat aanpassingen heeft ondergaan. Want ik vind het er perfect uitzien! Prachtig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Het ziet er inderdaad helemaal perfect uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor! En straf dat jij dat zo zelf aangepast krijgt. Ik zou het opgeven, vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nieuw in het kleding maken, en lees met veel interesse je blog!
    Ik vind deze jurk je super staan! Ik vind de riem juist heel grappig (ook de rimpeling), en op de juiste hoogte. De jurk is er net anders door, maar kleed naar mening nog steeds goed af. Hij staat je goed. Ik hoop dat je er veel draagplezier van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen