Pagina's

woensdag 8 februari 2012

Ook voor grote meisjes

Ik hou van de eenvoud van deze tricot kleedjes, ...
...van een vleugje retro
...en van blauw & rood.
Ik zou overal knopen aanzetten ...
...en zou zelfs paspel tussen mijn boterhammen draaien.

Dit kleedje is mij dan ook op het lijf geschreven genaaid :-)

Retro dress (2)

Al van bij de eerste kleedjes die vanonder mijn machien rolden, kriebelde het om een versie voor grote meisjes te maken. Een ellenlange to-do lijst zorgde er echter voor dat die kriebels nog even bleven waar ze waren - in mijn hoofd, bij voorkeur 's nachts opduikend ;-)

Zij noemde de kleedjes, geheel terecht, 'geen-gedoe' jurkjes - maar dat was buiten die kriebels in mijn hoofd om gerekend. Want die wilden wel gedoe, zoals flapjes en paspel en knopen en mouwboordjes :-)

Retro dress - details

Retro dress (1)

EDIT: Intussen werd het patroon in meerdere maten in PDF gegoten. Het is te koop als PDF patroon in 2 maatversies (34 tem 40 en 42 tem 48) via deze link.

Omdat ik nét niet meer in een 6 jaar pas, tekende ik zelf een patroon op basis van een t-shirt patroon. Mocht er iemand ook zin hebben in gedoe, hierbij een zeer summiere uitleg.

1 - vertrek van een goed passend T-shirt patroon

2 - meet op een bestaand kleedje of op jezelf na hoe lang je de jurk wil

3 - verleng het T-shirt patroon tot de gewenste lengte en zorg daarbij voor een (lichte) uitschuining onderaan.

4 - knip eventueel de hals vooraan bij (ik maakte de uitsnijding dieper omdat er nog een kraag aankomt)

5 - teken de flapjes (de grootte bepaal je zelf) en knip ze 4 x uit je stof

6 - stik (aan de goede kant) op 2 van de flapjes paspel (niet aan de korte rechte kant)

7 - leg op elk van de flapjes met paspel één van de resterende flapjes zonder paspel (goede kanten op elkaar) en stik op elkaar (tip: leg je flapje waar je het stiksel van je paspel ziet bovenaan en stik nog eens over hetzelfde stiksel)

8 - stik de flapjes door op een paar mm

9 - naai de flapjes mee vast tussen de zijnaden van de jurk

10 - mouwen insteken

11 - voor de kraag knip je een rechthoekig stuk stof: de lengte van die rechthoek is de lengte van je halslijn (meet dit na op je jurk of op het patroon) - de hoogte kies je zelf; ik nam 35 cm.

12 - zet de kraag aan de jurk

13 - mouwboordjes: hier vond ik zelf maar wat uit dus ik weet niet of het the way to go is. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik wil dat wel eens uit de doeken doen, maar dan wel met foto's want anders vrees ik dat niemand uit mijnen uitleg wijs geraakt.


91 opmerkingen:

  1. Gij talent!
    Zowel in het naaien, ontwerpen als poseren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Maar de eerste 2 doe ik veel liever dan het laatste ;-)

      Verwijderen
  2. Toink. Da's schitterend. Efkes zelf ontworpen? Je hebt toch meegedaan aan de Van Katoen - Fragile wedstrijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mo zeg, ge doet mij blozen! En euh, neen, daar durfde ik me niet aan wagen, hoewel het wel een paar dagen door mijn hoofd spookte. Ik hoop volgend jaar ergens patroontekenles te kunnen volgen en wie weet bij een volgende gelegenheid dan...?

      Verwijderen
  3. Wauw, wauwh en nog eens wauwh! Gewoon schitterend, zoooo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben sprakeloos. En jij schudt dat zomaar uit je mouw. Indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, super! En het benadrukt uw smalste deel. Ideaal :)
    Ik ben wel fan van paspel, maar om die nu tussen mijn boterhammen te draaien? :)
    Gij komt gewoon overal mee weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk! En ik dacht al bij foto 1 "hoe zou ze dat gedaan hebben, dat patroon wil ik ook!". Bedankt voor de uitleg!
    die van jou is in ieder geval prachtig!
    En ja, dat van die mouwboordjes wil ik ook nog nog wel zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mor allé, hang het in de rekken!!! Het verkoopt als zoete broodjes (maar dan zonder paspel) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zó mooooi!
    Geef een seintje als het in de rekken hangt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil ook zo'n 'groot meisjeskleed' ;-) 't is echt heel mooi en je staat er beeldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Whow! Ik heb een gelijkaardig kleedje maar dan gekocht. Allez, gelijkaardig: dit is eigenlijk stukken mooier. Hoedje af, mondje open, schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige jurk ! Staat jou fantastisch. Die wil ik ook wel :-)

    Lieve groetjes,

    CreativEls

    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend gewoon! Gij hebt dat wel goed kunnen zwijgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. superdedupper! als ik wat meer ervaring heb probeer ik het misschien ook eens...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterend! Prachtig gewoon! Jaloers ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WAUW ! En het staat je als gegoten ! Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, leuk gemaakt en het staat je goed!

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. SUPER FANTASTISCH.. echt ongelofelijk mooi!
    DAT wil ik ook in mijn kleerkast!
    Moest jouw patroontje te koop zijn: ik zou er véél voor willen geven, echt waar!

    Is dat een dikke stof? (Zo lijkt het toch)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :-) Ja, het is zware tricot - denk wel het beste voor zo'n jurk.

      Verwijderen
    2. Het voorstel van iemand om er een VanKatoen-patroontje van te maken vind ik prima ;)

      Waar heb jij die zware tricot gevonden (als je dat wil verklappen?)
      (Ik ben namelijk nog niet zo thuis in de stoffen-kennis-en-winkels!)

      Verwijderen
  19. Héél, héél mooi!!! Echt fantastisch..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben jaloers en zou ook wel zo'n kleedje willen ... Zo'n schoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. (mond valt open) Waw!! Zo zo mooi seg. En het zit je als gegoten. 't Ziet er ook hele mooie tricot uit. Zeg mij dat het van 'Who's that girl' is en ik zeg je dat het één van hun mooiste stukken is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u An! De tricot is inderdaad mooie, dikke kwaliteit - scheelt al een hoop van het werk :-)

      Verwijderen
  22. emm... wat zal ik zeggen, ben even sprakeloos van zoveel talent....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan niet naaien, maar ik wil wel zo'n kleedje. Kan je niet even winkeltje spelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik liet zo'n kleedje op maat maken bij een naai atelier: www.eviedent.be

      Verwijderen
  24. Hij is geweldig! Ook ik zat al stiekem te denken aan een jurk in grote-meisjes-maat, en als ik dit zo zie gaat die er ook wel een keer komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je bent veel te bescheiden!! Deze jurk is gewoonweg prachtig! En dat van die kriebels - vooral 's nachts - herken ik helemaal! Met frustraties door te weinig tijd als gevolg.. Nee, echt, dit kleedje zou ik zo kopen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hier heb ik geen woorden voor! Een toptalent dat ben jij!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. SCHITTEREND ! Past perfect bij jou !
    Dit kleedje kan rechtstreeks in de rekken hangen :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  28. héééééééééél mooi! Wilt lukken, ik ben aan een gelijkaardig kleedje voor mezelf bezig, maar dan zonder kraag...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. waw!!! knap!!! super!!! ooooh nu wordt mijn to-do lijst weer langer ;-)
    echt super!!! liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw! Zo zo ik dadelijk één willen kopen mocht ik het in de winkel vinden ... Je staat er héél mooi mee. Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Eigenlijk is alles hierboven al gezegd, maar toch: ik vind het prachtig! En ik ben echt onder de indruk van hoe simpel jij dat laat lijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een mooi plaatje is het, het geheel! Ik hou spontaan ook van blauw en rood en paspel en retro en knoopjes voor zover ik dat niet al deed!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. WOW! Wat'n pareltje! Ik ben een beetje vree 'jalouse pour l'instant'! Hoop dat die naailessen snel vruchten afwerpen, dan doe ik ook zoiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Maar echt! Ik was ook van plan om hier ne keer een "grote-meisjes-versie van te maken! Hierbij dus HET BEWIJS dat dat kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Het is P-R-A-C-H-T-I-G!! Echt waar, ben serieus jaloers :-). En die uitleg van die mouwboordjes, als je daar eens zin in hebt, graag want vind het supermooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mocht het in de winkel hangen, ik kocht het sebiet! Die kleuren, die afwerking, die pasvorm!! Man ik ben jaloers dat je dat kan! En jaloers dat je dat kleed hebt ook!! Kunt ge dat patroon niet via Van Katoen 'op de markt' gooien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik ben geen kleedjes madam, maar ik vind dit echt wel geslaagd! Hoedje af, tis heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. wow immens mooi! ik ben mezelf zo'n "flapjes" rok aan't maken. maar een flapjeskleed komt bij deze nu ook op de lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Schitterend! Dit zou ik voor mezelf ook wel willen maken! Maar eerst de kleine meisjes versie nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. toeme zeg, tees is geweldig schoon! (die toeme slaat op het feit dat mijn hart een licht jaloers sprongetje maakte)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel knap. Als ik dat in de winkel zou zien, ik zou het direct kopen.
    En dan nog zonder patroon.... hoedje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ohhhhhh...!!! Mijn vocabulaire schiet ernstig tekort, mooi zegt lang niet genoeg. Tjee!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik las hierboven iets van een VanKatoen-patroon??! Doen doen doen!!! Je hebt er zó een honderdtal verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Oooooooh, S.U.P.E.R.! Echt fantastisch mooi! *enorm jaloerse blik* ;-)

    Hier is alvast iemand die het patroon sowieso zou kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik ben het HE-LE-MAAL eens met al de commentaren hierboven. Echt supermooi!!! Moest je een winkeltje hebben, dan was ik vaste klant!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. wwwwwaaaaauuuuwwww!!! Wat mooi, mooi, mooi!!! Ik ben helemaal voor! Ik heb hier ook nog een tricotje liggen! :-) nu heb ik al een goed doel voor het tricootje ;-) Duizend maal dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. toeme , dat is ferm,
    en precies niet zooooooooo moeilijk, dat vraagt er gewoon om om het ook te proberen

    clementine

    BeantwoordenVerwijderen
  48. hoi
    wat super super leuk het jurk

    groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een supermooi kleedje!
    Als ik ooit eens tevreden ben met mijn buik/love handles, dan probeer ik 'm misschien ook eens te maken.

    Kom je even kijken op m'n blog? Daar wacht een award op jou

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ik zie dat er mij iemand voor is, maar ook van mij krijg je die award.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Alle kleedjes op jouw blog zien er super uit! Ik zou ze zo kopen, of liever nog zou ik ze zelf kunnen maken! Prachtig, ik word volger, want ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Goh, wat een prachtige kleding maak jij toch, seg!!! Ik ben nog maar een beginnertje.
    Bedankt trouwens voor je lieve reactie op het ienemiene kwart rimpelrokje dat ik maakte... Toevallig maakte ik eergisteren een nieuwe versie.... Je moet maar eens loeren... Super patroontje, en super uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik kom al een tijdje spieken op je blog en kom steeds terug naar dit jurkje. Ben er helemaal verliefd op en wil ook eens proberen zoiets voor mezelf te maken. Heb alleen nog 1 probleem: ik durf nog niet zo goed. Maar hij is geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Deze jurk wil ik ook!!! Ik heb je net ontdekt, heel leuk..

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Reacties
    1. amaai zo ongelofelijk mooi, patroontje te koop????? :-)
      lot x

      Verwijderen
  56. mooooooooooooooooooooooooooooooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Wauw! Subliem! Zo fantastisch mooi!!!! Ik wil dat ook! Ik ga proberen je uitleg te volgen en het kleedje voor mij te maken. Het moet deze winter nog gedragen worden. ;-) Nu enkel nog een leuk stofke zoeken. Enne ... met de overlockmachine gemaakt? Of kan het ook met een overlocksteek op een Bernina-naaimachine? (Ben nog maar sinds mei 2012 aan het naaien en moet nog alles uitzoeken)

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Dank je! Ik maakte dit inderdaad met de overlock maar het kan zeker met een gewone naaimachine ook. Ik gebruik dan altijd een flauwe zig-zagsteek (breedte op 0,5 of 1 zetten, lengte op 3) omdat die meegeeft - met een gewone rechte steek riskeer je dat de draad knapt. Een overlocksteek moet ook lukken denk ik, hoewel ik dat nog niet gebruikte. In ieder geval veel succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik ben zooooooo verliefd op dit kleedje! Heb me net een mooie dikke, diepgroene tricot aangeschaft en die zou dus perfect zijn voor dit project! Ik heb ook net een overlock gekocht dus dat is ook helemaal geweldig :) Nu dus enkel nog... durven beginnen! Die paspel, die heb je toch gewoon opgenaaid of niet? Gaat dat vlot met tricot (nog nooit geprobeerd) en gebruik je dan elastische paspel of niet? Enfin, bedankt om dit geweldige jurkje met ons gewone 'plebs' te delen ;-)

    http://kellyjadestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de paspel naaide ik gewoon met de naaimachine. Ook het kleed zelf naaide ik eerst met grote machinesteek en pas als alles goed paste met de overlock. Dit is gewone paspel, elastische paspel was toen nog niet echt gekend ;-) Lukt ook, ik vind niet dat het tegenwerkt. En verder, gewoon durven zou ik zeggen! Succes!

      Verwijderen
    2. Dank je voor de reactie! Ik ga het een van dezer echt eens proberen. Ik heb nog mooie wit-groen gestreepte paspel die perfect bij m'n tricot zou gaan! Nu kriebelt het nog meer! Heb nog steeds wat schrik, wil het mooie stofje niet verknippen om het dan te verpesten :)

      Verwijderen
  60. Mijn mond valt open van zo'n mooi kleedje en zo'n talent ... amai .. ik vind hem prachtig en zou hem dolgraag ook voor mezelf willen , maar of ik dit kan .. oepsie dat weet ik niet hoor. Kan je misschien eens vertellen hoeveel stof je nodig hebt om zulke jurk te maken ?
    liefs Biefrul
    bieke29.blogspot.be
    Biefrul via facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik "botste" net op je blog en zulke prachtige dingen die je vanonder je naaimachine weet te halen !!! Gewoon super !!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Super mooi!
    Eerst bevallen, dan lijntje terug en dan ga ik ook aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ik kom hier per toeval op deze pagina en: wauw! Wat een mooi kleedje, wat een talent.
    Ik hoop dat ik op een dag ook in staat zal zijn om zoiets te maken :-) Al heb ik nog een lange weg te gaan vrees ik ;-)
    Ik volg je vanaf nu verder op!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Wauw echt mooi! Is het patroon hiervan te koop?

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik ben al lang naar dit kleedje aan het kijken. En wil me er ook wel eens aan wagen. Het is echt prachtig.
    Ik snap enkel niet zo goed hoe je die mouwen tekent zonder dat je een patroon hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Is dit patroon te verkrijgen? Ik zoek dit model al lang, maar vind geen patroon en durf er zelf niet aan te beginnen, ik vrees dat het nooit wordt wat ik wil dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor, kijk maar eens op facebook bij de groep "handwerk", yoke overeem biedt het patroon te koop aan.

      Verwijderen
  67. Ik ga het proberen! (Vanochtend alle benodigdheden gekocht)
    Maar nog een vraagje!
    De flapjes boven je heupen ... versmallen ze je heupen of leggen ze er net de nadruk op?
    (Ik heb erg brede heupen, dus moet iets doen dat het minder opvalt...

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Hai, de link naar het patroon werkt niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen