Pagina's

zondag 7 augustus 2011

Het niet echt rimpelloze rimpelrokje

Na ons reisje van 2 weken geleden en enkele zeer leuke uitstapjes vorige week kroop ik vandaag terug met veel goesting en ongeduld achter mijn naaimachine. Voor het verlof knipte ik de stof voor een rimpelrokje, dat toen jammergenoeg niet meer af geraakte. Maar vandaag kwam het er dan toch eindelijk van.


Ik zag een supermooie versie met brede tailleband bij haar en besloot ook zoiets te maken. Met deze handleiding op het scherm en vol goede moed begon ik eraan, maar helaas verliep het naaien van het rimpelrokje niet echt rimpelloos. Precies of ik was het verleerd in die 2 weken! De wet van Murphy op een rijtje, mét enkele foto's met het keiharde bewijs:

- Ik knipte 2 stukken tailleband, binnen en buiten. Allez, dat dacht ik. Bleek dat ik 2 keer een halve tailleband knipte! Waar zaten mijn gedachten! Ik had niet voldoende stof om nog eens 2 nieuwe in 1 stuk te knippen en knipte dus 1 nieuwe in 1 stuk en naaide de 2 delen die ik had aan elkaar.

- Ik naaide mijn label op de tailleband, maar stelde toen vast dat het midden op mijn stiksel voor de tunnel voor de elastiek lag --> label en stiksel voor tunnel terug lostornen.

- Bij het passen bleek dat het rokje maar juist gepast van breedte was, want ja, doordat ik de tailleband aan elkaar moest naaien verloor ik een dikke cm. Iets hoger dragen is de oplossing, maar daardoor komt de toch al te hoog geknipte tailleband nu wel heel hoog zoals u hieronder kunt zien...


- Ik stak een gewone rits in, maar zag toen dat het kleur van de rits eigenlijk niet echt mooi paste bij het rokje, waarna ik de rits er dus terug uithaalde en er een blinde rits in stak volgens haar methode, wat overigens wel deftig gelukt is.


- Toen ik nog 20 cm van de zoom van de buitenrok moest naaien, bleek mijn spoel op en tot overmaat van ramp ook mijn volledige klosje garen. Alles terug lostornen dus, want ah ja, ik had natuurlijk datzelfde kleur garen niet meer.

- In alle consternatie vergat ik dan ook van kleur te veranderen voor mijn voeringrokje, waardoor dat nu ook donkerblauw op bleekblauw is, maar dat trek ik mij niet meer aan, want a) dat ziet toch niemand en b) na 6 uur zwoegen op een 'eenvoudig' rimpelrokje ontbrak me de moed om ook dit nog eens los te tornen.


- Bij het doorstikken blijk ik toch niet zo nauwkeurig op 1 cm genaaid te hebben bij het aan elkaar zetten van tailleband en rokdeel, waardoor aan de binnenkant het stiksel niet overal mooi enkele mm's boven de tailleband komt, maar om bovenvermelde redenen trek ik mij ook dat niet aan, nah!


Gelukkig heb ik een model dat de aandacht van al die kleine onnauwkeurigheden afleidt...





















Volgende keer vlotter denk ik dan maar...

9 opmerkingen:

  1. 't Is wel een schoontje hoor, dat rokje! En dat model :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me bij An aan. En Murphy, die passeert hier ook soms eens. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha Murphy! Dat is hier ook ne vaste gast! Maar... het is een heel schoon rokske geworden. Heb dat stofke hier thuis ook nog ergens liggen...je brengt me op ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is niet aan het rokje en de foto's op te merken dat het niet zo rimpelloos verliep. Het ziet er perfect uit!
    Héél mooi! Prachtig stofje en het zit heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het staat haar nochtans heel mooi hoor!
    Zo'n rimpelrokje is hier ook het volgende project, ik ben benieuwd hoe ik het ervan af zal brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ai en laat nu dat ook mijn volgende project zijn ... Héél mooi stofje gebruikte je en geloof het of niet ik vind het een prachtig rokje geworden! Je dochter staat er héél mooi mee ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondanks da't niet rimpelloos verlopen is, vind ik het toch heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen