Pagina's

woensdag 22 mei 2013

Communiekleedje

Vorig jaar maakte ik op vraag van de nicht van mijn man een communiejurk voor haar dochter. Via haar kwam die nicht haar schoonzus begin dit jaar bij mij terecht, met de vraag of ik ook voor haar dochter een jurk wou maken. Het meisje valt namelijk buiten de standaardmaten en een leuk kleedje vinden was blijkbaar niet zo evident. Bovendien had het meisje een heel duidelijk beeld van haar droomjurk: wit met rode bolletjes en een strik. Heerlijk toch als ze zo goed weten wat ze willen!

Helaas bleek ook een patroon vinden niet zo evident - eigenlijk een gat in de markt, patronen voor zwaardere kinderen. Je vindt er zo goed als geen... Daarom zocht ik een patroon dat qua matenrange vrij uitgebreid was en ook nog wat voldeed aan het gevraagde model. Na lang zoeken kwam ik uit bij een patroon uit Ottobre dat van maat 128 tot 176 gaat en waarvan het bovenpand geschikt was voor het kleedje dat ik voor ogen had. Ik nam een aantal maten op bij het meisje, won het advies van de naaijuf in en tekende 2 maten over: die die overeen komt met de borstomtrek en die die overeen stemt met haar lengte. Ik tekende ook nog een klokrok over uit het boek van Mme Zsazsa zodat ik van al deze stukjes 1 patroon kon maken dat uitgetest werd in proefstof. Het meten wierp zijn vruchten af want het kleedje zat van de eerste keer vrij goed.

Vorige week kreeg ik deze mooi foto's van de mama toegestuurd. En zeg nu zelf: ze ziet er stralend uit!






Stof: Michael Miller - Ta Dot Peppermint
Patroon bovenpant: Ottobre 3/2012
Patroon klokrok: "Allemaal rokjes"

32 opmerkingen:

  1. Erg mooi inderdaad, ik ben heel erg fan van het riempje en de schouders! En zo sterk dat zo'n dame op die leeftijd al zo duidelijk kan omschrijven wat ze wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, zo lief! Het staat haar om op te vreten dat stippenjurkje! Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, heel mooi gedaan! Idd, zeker het riempje en de schouders! Die jonge dame weet goed wat ze wil :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een mooike! Dat strikje vind ik een heel leuk 'detail' en het stofje vind ik geweldig! Ze straalt inderdaad. Maar dat kan ook moeilijk anders als je een jurk krijg, helemaal op maat, speciaal naar jouw expliciete wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Het geluk druipt er af.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi en ze straalt erin. Jij hebt haar die dag het beste cadeau gegeven denk ik: ze voelt zich duidelijk super in die feestjurk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel leuk gedaan, die zal een superfijne dag gehad hebben als je ze zo ziet stralen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze is er duidelijk heel content mee....
    En terecht, ze ziet er super uit!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ze ziet er zeker stralend uit!
    Mooi kleedje voor een mooie jongedame ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze staat er heel mooie mee, ze mag fier zijn, heel mooie
    en mooie, foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Good job! Je hebt haar wensen perfect vertaald in een kleedje, want ze straalt helemaal! Dat rimpelaccentje op de schouders vind ik heel fijn, mooi detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze ziet er idd héél stralend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O dat meisje zal zo blij geweest zijn met haar eigen jurkje, volledig naar haar wensen! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die eerste foto is fantastisch. Je hebt duidelijk talent, want dit jurkje past voor het meisje perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh leuk! Wat straalt die lieve meid in haar jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heeel mooi gedaan Ann.
    Je hebt er eentje doen stralen om haar speciale dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is inderdaad prachtig gedaan en ze staat er beeldig mee. Ik krijg er zelfs kiekenvel van. Super echt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze ziet er stralend uit! Precies zoals ze het graag wilde!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi mateѕ, how is the whole thing, and what yоu wiѕh for to say concerning thіs parаgraph, іn my view іtѕ genuinely amazing in suρport of me.


    Also visit my blοg; paroi de douche

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schitterend !
    Deze jurk past haar perfect.
    En dat ze ermee in haar nopjes is ; hoef je me niet te vertellen : ze straalt het uit !
    Ik durf erom te wedden dat haar mama nog vaker bij jou zal aankloppen om mooie kledij te maken voor haar dochtertje.Het is immers niet eenvoudig om een goedzittende én mooie grotere maat te kopen in de winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zowel ottobre als knippie besteden jaarlijks aangepaste patronen voor zwaardere kinderen,de keuze is minder maar ergens logisch ook. de echt fijne kinderen das een moeilijke groep, daar vind je eigenlijk nooit een patroon voor
    mooi kleedje, tof met het strikje

    BeantwoordenVerwijderen