Pagina's

zaterdag 2 februari 2013

Hoe een piepend beleg vermijden

Toen ik bij dit blogbericht iets schreef over 'de naad vastikken op het beleg', zodat het mooi naar binnen valt en niet te pas en onpas komt piepen, deed dit bij sommigen de wenkbrauwen fronsen. Dus bij deze, rijkelijk laat maar bedankt u de ziektekiemen daarvoor maar, een beetje uitleg. Ik had nog geen tijd om een nieuw kleedje te maken, dus toon ik het u maar aan de hand van het afgewerkte kleedje. Ik hoop dat het toch wat duidelijk is, en anders roept u maar hé!

Stap 1: beleg vaststikken langs halsrand
Stap 2: naad en beleg naar boven toe strijken
Stap 3: naad vaststikken op beleg
Stap 4: plat strijken
 Ik pas dit eigenlijk ook altijd toe wanneer ik kleedjes maak die gevoerd zijn. Dan wordt de naad vastgestikt op de voering langs de halsrand en langs de mouwranden (bij een mouwloos jurkje wel te verstaan). Je kan wel niet volledig rond stikken, maar je stikt dan gewoon tot zover je kan. Op die manier blijft de voering ook mooi langs binnen zitten in plaats van aan mouwranden of aan de hals naar buiten te piepen. 

13 opmerkingen:

  1. Hé, dit kende ik niet! Bedankt, zal ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijke uitleg mercikes. Ik stikte altijd op de goede kant. Dus ja je zag altijd het stikseltje (stoort niet altijd) maar uw manier Ga ik zeker uit proberen. Nog net iets mooier! ;-)
    Grtjs daisy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goede tip! Ga ik zo ook eens doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, dus eigenlijk dicht op naad doorstikken maar dan aan de binnenkant van je werkstuk. Zeg maar. Heel duidelijk, en het zal idd helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is dat dat trucje dat de knippie mij eens probeerde uit te leggen en dat ik verkeerdelijk begreep waardoor ik een nieuwe techniek had uitgevonden? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja!! :-) eigenlijk grappig, jouw effect was net wat die techniek probeert te vermijden. Allez, in de gevallen waarin je dat niet wilt, want in jouw rokje was dat geweldig schoon!

      Verwijderen
  6. Wel, ik heb dit ook net ontdekt! Ik ben een kleedje aan het maken van een Vogue-patroon en daar stond in dat ik dat moest doen, als ik me niet vergis noemen ze dat 'understitchen'! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik paste je techniek ondertussen al toe op een kleedje voor mezelf en werkte perfect ! Supermerci voor de tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pinnerdepin ... ga ik eens proberen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, pinnen lukt niet ... dan zal ik het maar goed onthouden, dat ik het hier kan vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor deze supertip! Al heel veel jurken genaaid en steeds weer struikelen over een piepende halsrand.
    Heb het zojuist gedaan en inderdaad: het beleg valt nu keurig netjes naar binnen. Nogmaals; dank dat je deze techniek op internet wilde delen!

    BeantwoordenVerwijderen